COMANDA TA
Your Shopping Cart is Empty!

Cum se vede criza Covid prin ochii unui antreprenor?

2Urmaresc de ceva vreme criza asta si efectele ei si sunt suprins cum polarizeaza lumea din jur. Atat professional, dar mai ales la nivel personal.

Din punctul de vedere al unui antreprenor, vad din nou o lume polarizata. Vad business-uri mari, pline de resurse, care inteleg prin ce trec micii producatori (ca noi, cei de la Zaganu). Altele care inteleg la fel de bine, dar vor sa profite cat se poate de mult. Finalul crizei, pentru ca exista unul, va da libertatea celor mici – cei dintre noi care vom ramane “in viata” - sa isi aleaga mai atent partenerii iar caracterul si actiunile lor din perioada aceasta vor cantari mult.

Trei exemple am aici.

  • Primul - un retailer mare cu care lucram a avut initiativa laudabila de a reduce din proprie initiativa termenul de plata de la 30 la 7 zile, pentru a sustine micii lor furnizori autohtoni. La polul opus, un alt retailer incearca sa ne incarce cu niste costuri astronomice pentru a profita de faptul ca vanzarile ne-au scazut cu peste 70%, suntem stransi cu usa si vrem sa vindem bere in reteaua lor de magazine.
  • Al doilea exemplu este legat de leasinguri, unde lucram cu 3 companii. Avem o companie de leasing care a venit din proprie initiativa si ne-a scutit de rate 6 luni. Fara comentarii si cerinte absurde - Chapeau, guys! Avem o a doua companie cu care lucram si careia i-am solicitat eu amanarea platilor si astept un raspuns pozitiv (il vom obtine in proportie de 80%, estimez eu). Si avem o a treia care a propus ceva si a facut cu totul altceva. Iarasi polarizare. Facilitati de criza – una proactiva, alta reactiva, alta promisa si neindeplinita.
  • Al treilea exemplu este din domeniul bancar: una dintre banci a venit proactiv sa ne amane/esaloneze principalul creditelor noastre, ceea ce evident, ajuta. Cealalta banca, a ales sa trimita un mesaj legat de comisioane zero la retrageri si incasari - (cine mai are incasari in perioada asta :)) in schimb a dublat comisioanele pentru Plati fara sa spuna sau sa anunte. "Nu intelegi cum se face banking" imi aduc aminte de un prieten care auzise asta de la seful sau, responsabil si el de astfel de politici bancare "de rotunjit marjele peste noapte" pe seama clientilor.

Legat de furnizori, unde lumea e la capete opuse ale mesei. Unii inteleg si asteapta pana cand vom reusi sa ne revenim din blocajul asta al incasarilor in Horeca. Altii pun presiune pe noi si ameninta cu executarea unor instrumente de plata.

Ce nu inteleg cei din categoria oportunistilor este ca nu vor mai avea o piata daca lucrurile nu merg spre bine in curand. Practic jumatate din vanzarile lor vor disparea, respectiv cele catre businessurile mici ce vor disparea. E posibil ca 50% din business-urile de Horeca sa nu se redeschida. Si atunci toti proprietarii de spatii care tin cu dintii de chirie, care nu vor sa faca nicio concesie, furnizorii care vin cu avocati si firme de recuperare vor lua oricum "praful de pe toba".

Afacerile mici sunt "coloana vertebrala a economiei", nu angajatii la stat, nu pensionarii, nu Biserica Ortodoxa Romana si lumina ce va fi adusa de politie in casele oamenilor, intr-un gest de populism crunt.

Vad in jur afaceri care se reinventeaza si fac o treaba excelenta. Cateva exemple aici:

  • astazi am intrebat pe facebook unde pot devolopa 2 filme 35mm (alea clasice de la aparate foto). Am primit 2 propuneri, una dintre ele s-a dovedit la nivel de customer-service pentru mine ceva extraordinar. Am scris un mesaj pe facebook, mi s-a raspuns cu o procedura clara cap-coada in maxim 2 minute. Am intrat pe site - am bifat super user-friendly niste servicii, inclusiv o taxa de 5 ron "rush-tax" - foarte utila :), am achitat cu cardul. Apoi am descarcat un formular editabil, am trecut in el cateva date personale, nr comanda si cu el si cele 2 filme m-am dus la o adresa une exista un "drop-box"- am lasat acolo, iar dupa o ora am primit mesaj ca seara voi avea ambele filme developate, scanate si trimise pe mail - totul in mai putin de 6 ore de la abordare. Mentionez ca am sunat la 5-6 centre foto care erau toate inchise si "aaaa, deschidem dupa ce trece perioada asta". Asta e diferenta, oameni buni!
  • evident ca toate restaurantele s-au reinventat, insa unul specializat in fructe de mare si-a schimbat complet abordarea, vinde deja pe langa produsele preparate (pe care le vindea si inainte) produse nepreparate, deschizandu-si deja orizonturile catre o alta piata, un alt obicei de consum - gatitul acasa. Schimbare foarte rapida de paradigma, sper sa le mearga din plin.
  • un alt exemplu este un restaurant de proximitate, care a ramas in picioare si face livrari de sushi foarte aproape de unde locuiesc. Recunosc, comand si ridic singur (daca pot), incerc sa evit platformele de livrari celebre deja, pentru ca nu vreau sa incarc proprietarii carciumilor cu acel cost nerezonabil de 25-35% din valoarea comenzii.

           Ceea ce ma duce cu gandul la cateva idei pentru cei care vor sa sustina afacerile mici, sa le ajute sa treaca hopul numit Covid:

  • cumparati direct de la sursa, pe cat posibil
  • sa ajutati un prieten care are un business inseamna doar un lucru simplu: sa cumparati produsele vandute, atat. Nimeni nu se asteapta la altceva suplimentar. Pe aceasta cale multumesc TUTUROR prietenilor care au comandat bere Zaganu (nu am timp si loc sa ii mentionez pe toti), dar si celor care au actionat ca niste "brand ambassadors" in perioada asta: eforturile voastre sunt apreciate. Multumim si celor care ne-au trimis poze incantati de coletele abia ajunse.
  • sa comandati, dar sa cereti discounturi si "preturi de producator" in perioada asta nu se cheama ajutor. De fapt asa ceva nu e niciodata ajutor, indiferent de perioada. Suntem pe "survival mode" aici, oameni buni, nu pe inscris profituri mari.

Apoi, in plan personal sunt suprins din nou sa vad cum oamenii se polarizeaza din nou si iata-i cum se impart in doua, rezultand cele 2 categorii:

  • Prima categorie - 'victmele' (constant bitching around si dau FWD si baga paranoia in oameni "o sa vedeti voi cat de rau o sa fie"). De fapt, sunt cei care oarecum se bucura in perioada asta.
  • Pe de alta parte avem cei care accepta situatia asa cum e - luptatorii, "silent warriors" cei care lupta sa isi salveze existenta, viata asa cum o cunosc ei, afacerea lor, jobul lor, stilul de viata. Aici ne incadram si noi. Dupa ce vom epuiza toate solutiile si ideile, abia atunci vom capitula. Si suntem cei care folosim timpul asta cu cap. By the way nu se stie cand si daca o sa mai avem atata timp la dispozitie in calupuri atat de mari, vreodata. Timp pentru a face ce vrem noi (in casa, ce-i drept), pentru noi.

Altfel, am vazut azi in timp ce faceam nistre drumuri, business-related (bineinteles):) pe de-o parte oameni mai calmi la volan, mai binevoitori, parca mai putin grabiti. In acelasi timp, desi era gol pe strazi, adica faci efectiv 15-20 minute in orice directie sau colt al Bucurestiului in care te-ai deplasa, assholes will be assholes: am vazut cum un biet om cu o trotineta in brate era sa fie calcat pe trecerea de pietoni de un "baiat grabit" - scuza perfecta doar. Unde s-o mai grabi acel om oare? Cand unora dintre noi ni se pare ca timpul s-a oprit in loc?

Ceea ce e suprinzator este cum oamenii din jur pot fi imprevizibili in perioada de criza. Unora le convine de minune: au scuza perfecta sa nu munceasca, sa se vaite si sa aiba scuzele perfecte pentru a nu face nimic util, a nu-si respecta promisiunile, a fi neseriosi. Am cateva exemple (nu o sa le dau) si sunt deopotriva suprins si dezamagit. In acelasi timp, sunt oamenii care, desi coplesiti de probleme, de neprevazut, de constrangeri materiale, merg inainte.

Cu incredere, cu optimism, cu speranta. Nu, nu sunt visatori. Sunt oameni care isi aleg atitudinea cu care defileaza prin viata. Oameni care au caracter, vor sa construiasca, mai degraba decat sa distruga sa profite sau sa critice. Sunt oamenii care vor duce business-ul propriu dar si economia mai departe in timp ce vor inspira si pe altii sa faca la fel in viitor. Asta sper eu.

Inchei cu un citat spre reflectie dintr-un personaj amuzant de film al lui Tarantino - Mr. Wolf".

"Just because you're a character, doesn’t mean you have character".

 

Cu optimism, va urez "Sarbatori fericite"!

Laurentiu Banescu

Co-fondator Zaganu